lördag 3 oktober 2009

Svaneholms slott











Svaneholms slott är ett fantastiskt slott. Det har en spännande historia som går tillbaks till första halvan av 1500-talet då man byggde en byggnad liknande Glimmingehus.

Svaneholm, byggd på en holme i Svaneholmssjön, byggdes dock snabbt ut och bildade snart en borgliknande fyrkant med stenbelagd borggård i mitten.






I källaren finns plats för en hel garnison, första våningen rymmer riddarsalen för män av högre rang och på andra våningen är finns fruestugan där damerna vistades.

Rutger Macklean är nog Svaneholms mest kända inneboende då han revolutionerade det svenska jordbruket med sin jordbruksreform som ni kan läsa mer om här. Den hade enormt stor betydelse för Sverige så han är värd att kolla in ifall ni inte redan känner till honom.

Slottet
är väldigt vackert och pampigt. Det är lätt att romantisera kring det, riddarna kommer ridandes över den skånska slätten med en och annan vagn dragandes med någon skön ungmö.

Jag vet att det inte var så, men ska ni göra en film där ni behöver ett slott så kommer det absolut fungera.
Jag tog några av mina vänner dit på
en av de slottsrundor jag arrangerat för dem men framförallt mig själv ;-) och vi kunde inte låta bli att tjuvfotografera lite inuti fast man inte fick. FÖRLÅT Svaneholm!







Vi har inte avslöjat ngt hemligt ändå men vi ville få med lite av trappen som är tung och solid och precis så respektingivande som ett sådant här slott behöver.


Våning två hade dessutom indragen värme och var inrett för privat boende och ni som läser bloggen återkommande vet att det just är de här delarna som jag finner mycket intressant. Jag kan säga att de verkade bo mycket bra, även om de under vintern inte hade så stor boyta trotsa att de hade ett stort slott då det bara var våning två, möjligtvis våning ett också som värmdes upp. Då pratar vi inte om att hela våning två, runt om hela borggården värmdes upp, utan det var en länga som vintertid användes som bostad.


En annan rolig sak med Svaneholms slott är att det inte har så många våningar som det ser ut att ha. Ena längan, den högsta ser ut utifrån borgen som om den har ett platt tak, men så är inte fallet, takeet är mycket lutande inåt borggården så att den översta våningen finns inte. Det är bara fönster uppsatta för att få slottet att se större ut än vad det verkligen är. Så vinden innehåller två rader med fönster men det är ingen lyx på den våningen.

Slottet är ett museum nu med guidning och en väldigt snygg hemsida. Jag rekommenderar starkt ett besök här. Slottet är så pampigt och intressant att besök är helt väderoberoende.

/Per

Inga kommentarer: